Sheedz-oprichter biecht op: “Ik had eigenlijk geen keuze.”

Gepubliceerd op 6 november 2023 om 10:49

Nog nooit werd er in onderwijsland zo reikhalzend uitgekeken naar de lancering van een product. Maarten Zwarts, ontwerper van Sheedz, vertelt openhartig over het ontstaan van School-Sheedz aan het polygoonjournaal.

 

“Ik had eigenlijk geen keuze” vertelt Maarten Zwarts vanuit zijn werkplaats aan de Rotte in Rotterdam. “Wiskundedocenten zagen mijn Sheedz stukjes en zagen de mogelijkheden voor in de klas.”

 

Noodgedwongen tot een zakelijke omslag, ontwierp Zwarts in coronatijd Sheedz om een lampen-business te beginnen. Aangetrokken door de mooie geometrische vormen, is nu ook de wiskundewereld enthousiast. Zwarts vertelt: “Het begon met een aantal workshops op scholen, maar ik zag al snel dat de vraag zo groot was dat ik daar nooit in m’n eentje aan kon voldoen.” Samen met een ervaren lesmateriaal-auteur ontstond daarom het idee om lessen te maken met Sheedz.

 

Zwarts: “Ik weet niets van wiskunde. Ik heb daarom hulp ingeroepen om de wiskundige kant van Sheedz in beeld te brengen in de vorm van leuk, verantwoord en goed onderbouwd materiaal. De auteur stond er op dat de lespakketten voor de docent vooral makkelijk in het gebruik moesten zijn. Dan is zo’n les namelijk leuk voor leerlingen én docenten. Docenten zijn immers al druk genoeg.”
En dat is gelukt in SchoolSheedz. De lessen en activiteiten zijn bovendien zeer afwisselend: er zijn lessen van onder- tot bovenbouw, theoretisch en praktisch, algebraïsch of meetkundig.

 

Zwarts voegt toe: “Een aantal lessen zijn bewust gekoppeld aan een ander vak. Dat maakt het makkelijk om samen met collega’s van aardrijkskunde of tekenen een School-Sheedz les te geven en laat leerlingen zien dat wiskunde geen geïsoleerd vak is. En het scheelt natuurlijk qua lesuren!”



Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.